Překvapivě nepřekvapující překvapující překvapení, aneb
Surprise Get-outs by Wayne Morvent

Není tomu tak dlouho, co jsem si zapůjčil knihu Surprise Get-outs s tím, že po přečtení ze mě bude absolutně fantastický caller, který dokáže tanečníky vždy dostat nějakým zajímavým, zcela překvapujícím get-outem vybrabčeným z této knihy. Sice jsem byl varován, abych neočekával zázraky a obrnil se trpělivostí, ale já si řekl, že si počkám až po přečtení, a pak se uvidí. A uvidělo.

Na jednu stranu se ukázala pravdivost varování. Knihu jsem musel začít číst několikrát, než jsem se prolouskal k jejímu konci. Nevím, jak vy ostatní, ale číst v jedné řadě squareové moduly, to je pomalu těžší než Jiráskovo Temno (ne že bych ho četl). Je třeba se nad nimi okamžitě zamýšlet, představit si reakce tanečníků, body flow, a někdy i situace, kdy by se to dalo použít s největším úspěchem.

Výhody této knihy vidím především pro začínající callery, protože z toho mohou docela dobře čerpat. Objevují se tam vcelku zajímavé nápady (zajímavé právě pro ty méně zkušené). Je sympatické, že get-outy jsou řazeny podle figur, které jsou použity. Mohlo by to být dobré zejména při výuce. Jenže...

Jenže nevýhodu vidím právě v používání figur ostatních. Např. callerovat při get-outu pro Pass thru figuru Recycle není podle mě právě šťastné řešení. A takových případů je tam vícero. Autor vycházel pravděpodobně z toho, že tanečníci umí celý Mainstream. Pak mi ale nekoresponduje název knihy, protože zkušenějšího tanečníka na úrovni MS dle mého soudu nemůže překvapit get-out Forward and back – Swing – Promenade home. Radši bych viděl řazení get-outů opravdu podle pořadí při výuce s použitím pouze figur předchozích, ale to bych chtěl asi příliš mnoho.

Podstatně lepší zpracování je ovšem v plusové části. Opětně jsou get-outy řazeny podle figur, ale díky omezení na jeden program (level) jsem našel mnohem více použitelných nápadů navzdory balastu zcela standardních. Ale já na to hledím z pozice zkušeného tanečníka, takže v tomto případě mě berte s rezervou (jeden příklad za všechny: Teacup Chain – Promenade home mě prostě nepřekvapí). A bohužel i tady jsem narazil na prohřešky proti body flow. Chtělo by to projít a vybrané zkontrolovat, eventuelně upravit. Je jen škoda, že autor skončil na Plusu a nepokračoval dále i pro A1 či dokonce A2. To by podle mého soudu (a mých potřeb) velmi zvýšilo kvalitu knihy.

Jako zajímavý doplněk vidím v knize použití „Stir the bucket“, alias posunutí celé čtverylky o 1/4 (neboli záměna sides a heads). U nás se to příliš nepoužívá, ale v zahraničí je to obvyklý jev. Nezřídka se mi stalo, že caller po patter callu požádal o pootočení čtverylky před singing-callem. Á, ano, singing-cally, či spíše singing-callové moduly. Ty jsou v této knize také. Nevím, proč je tam autor dodával, překvapující se mi opravdu nezdály. No, asi byl placen od počtu stránek.

Vzhledem k názvu mě kniha poněkud zklamala. Ale zase na druhou stranu po vyřazení standardních get-outů jich přeci jen pár překvapujících zbývá a lze je s úspěchem upotřebit. Užití vidím nejdříve po pečlivé domácí přípravě, kdy je záhodno si vybrat nějaký pěkný get-out a rozpracovat si ho do několika pozic, a teprve takto zpracovaný ho zacallerovat v nějakém tipu. Pokud se to podaří dokonce při výuce dané figury, bude to absolutně fantastické, a zvolání „Should be home“ bude mít své opodstatnění.

Michal "Benitto" Beneš


Zpět na stránku SD knihovny CSCTA